Fekete lyukat fedeztek fel a Földhöz meglepően közel

A European Southern Observatory (ESO – Európai Déli Obszervatúrium) csillagászai a chilei kutatóközpontban azonosították a Naprendszerhez legközelebb eső fekete lyukat. A felfedezés nem volt egyszerű, hiszen a fekete lyuk természetéből adódóan láthatatlan. A felfedezést az Astronomy and Astrophysics című tudományos folyóiratban tették közzé.

Az újonnan felfedezett fekete lyuk 1000 fényév távolságra van a Földtől a teleszkóp-csillagképben, és egy HR 6819 elnevezésű hármas rendszer részét képezi. Az ESO-nak csak véletlenül, a kísérőcsillagok mozgása alapján sikerült felderíteni. Kezdetben a 2,2 méteres távcső segítségével a fekete lyuk két társcsillagját követték az adatok mérése során azonban kiderült, hogy a rendszer két csillaga egy láthatatlan, de hatalmas tárgy körül kering, amely körülbelül napi tömegének négyszerese.

Azt hogy a fekete lyuk valójában mennyire közel van mutatja, hogy a körülötte keringő csillagokat a déli féltekéről akár szabad szemmel is látni a Telescopium csillagképben.

“Teljesen meglepődtünk, amikor rájöttünk, hogy ez az első fekete lyukkal rendelkező csillagrendszer, amely szabad szemmel is látható.” – mondta Petr Hadrava, a Cseh Köztársaság Tudományos Akadémia tudósa. A tudós megemlítette, hogy ez a Földhöz legközelebb eső fekete lyuk, azonban a nehézkes megfigyelés miatt elképzelhető, hogy a környezetünkben több hasonló van.

A friss felfedezésről videóanimációt is készítettek:

Az ESO központ animációja az földhöz közel leső fekete lyukról.

fekete lyuk a közhiedelemmel ellentétben nem valós égi test, mivel nincs anyagi szerkezete. Inkább a téridő olyan tartománya – egyfajta anomália – ahonnan az erős gravitáció miatt semmi, még a fény sem tud távozni. Megfigyelésük gyakorlatilag lehetetlen, ezért tudósok még ma is csak találgatnak létrejöttükkel, működésükkel kapcsolatban. Belsejükben a hagyományos fizika törvényei megszűnnek, ezért egyes tudósok szerint a fekete lyukak valójában féregjáratok, azaz olyan átjárók melyben dimenziók, és idő között lehet utazni. A spiritualitás képviselő szerint a fekete lyukak isteni erővel rendelkeznek, valójában a teremtő fizikai megnyilvánulásai. azonban valószínűleg mindkét nézet még sokáig csak elmélet marad.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé.

Betöltés